一遍と今をあるく

えひめふるさと塾

英語版のさわりの紹介13

The Evolution of Ippen’s Ideas

 

Ippen’s theory of the nembutsu and his theory of birth in the Pure Land that have been discussed to this point should not be considered two separate things. We should see that ultimately , as reverse sides of the same theory , they have a consistent structure.  The nembutsu is the spoken name that is surrendered to your mouth , and the nembutsu of each present moment , one after another , is simultaneously the nembutsu of the moment of death. It is not that your mind actually exists.  Rather , it is that your own self has become a buddah.  That Hozo of ten eons past became a buddha appears to have already been completed in the past , but that which completes it is nothing other than the spoken name voiced by ordinary foolish people in the present moment.  In this way it was Ippen who further developed Shoku’s teaching that the moment of death and ordinary life are the same , and who thoroughly explored the idea of other-power .

(Ippen       210ページ)

 

これまでにあげた一遍の念仏論と往生論とは、二分して考えるべきではなく、あくまでも一つの理論の前後として一貫した構造を持っているものとみなければなるまい。念仏は口に任せた称名であり、その念々刻々の只今の念仏は同時に臨終の念仏でもある。そこには自己の心など存在するはずもなく、自己そのものが仏となってしまっている。十劫の昔法蔵が仏となっていることは、既に過去完了しているはずであり、それを成立せしめているのが只今この凡夫の称名に他ならないとしている。このようにして証空の説いた臨平一致をさらに推し進め、他力の思想を徹底したのが一遍だといえよう。