一遍と今をあるく

えひめふるさと塾

英語版のさわりの紹介12

The Origins of Ippen’s Ideas

 

The essence of Ippen’s ideas is contained in his theory of the name.  In this section , I will investigate both the origin of these ideas and the particular strand that reached Ippen. What I will call the “name” (myogo 名号) has the same meaning as “the spoken name” (shomyo 称名) and nembutsu.

 

First , nembutsu originally referred to a contemplative practice that involved reflection on the Buddha. The nembutsu of the White Lotus Society , which was founded by the Chinese monk Huineng , is said to have been a contemplative nembutsu based on the Sutra of Meditation on the Buddha of the Present. What is called the contemplative nembutsu involved achieving birth in the Pure Land after death through contemplation in one’s mind of Amida’s physical characteristics. Contemplating the Buddha is one type of seated meditation (zazen) , and originally , the nembutsu was closely related to Zen Buddhism.

(Ippen     187ページ)

 

源流

 

一遍の思想の本質は、その「名号論」にある。この節ではその源流と一遍に至る流れを追及していくことにする。ここでいう「名号」とは「称名」や「念仏」と同意である。

まず、「念仏」とは本来、仏を思念する観仏の意味であった。歴史的にみても、中国の慧遠が始めた白蓮社の念仏は『般舟三昧經』による観想念仏であったといわれる。観想念仏というのは、心中に弥陀の相好を観相すれば死後浄土に往生するというものである。仏を観念するのは座禅の一つであって、念仏と禅とは本来密接な関係を持っていた。